Werkcollege: kinderen beter begeleiden via hun tekening
De deelnemer leert:
• anders te kijken naar gemaakte tekeningen,
• waar let je op bij kinderen die aan het tekenen zijn,
• welke symboliek zegt wat over een tekeningen en wat kun je daar concreet mee, naar dat kind toe.
Deze training is voor teams, IB-ers, ICC-ers, procesbegeleiders en managers in welke sector dan ook!
- anders te kijken naar gemaakte tekeningen,
- waar let je op bij kinderen die aan het tekenen zijn,
- welke symboliek zegt wat over een tekeningen en wat kun je daar concreet mee, naar dat kind toe.

Werkcollege
Kinderen tekenen voor hun lol of in opdracht. Meestal praten we met kinderen over wat ze gemaakt hebben. Ze vragen naar jouw bevestiging dat ze het goed hebben gedaan. Daar gaat kijken en lezen van kindertekeningen helemaal niet over. Kinderen gebruiken tekenen om dingen te verwerken. Hun gedachtes te ordenen. Zij kunnen dat nog en hebben dat nog niet afgeleerd. Vele studies en onderzoeken zijn eraan voorafgegaan door universiteiten en pedagogen. Er is een gemene deler op de tekening los te laten om te weten waarom er op bepaalde wijze gewerkt zou kunnen zijn. Let wel kunnen zijn. Een tekening zegt nog niets, dat is natuurlijk een moment opname. Daarom vraag ik je ook om meerdere tekeningen mee te brengen naar dit werkcollege over een langere periode van hetzelfde kind. Op actieve wijze ga jij aan de slag om die tekeningen beter te gaan begrijpen en te weten waar je het kind mee verder kan helpen in zijn ontwikkeling. Hoe je dat gaat doen leer je op die middag. Je leert de beginselen en de belangrijkste punten waarop je kan letten.
Inclusief
Activerende stimulerende werkvormen
Benodigde trainingsmaterialen
Werkwijze
Uiteenzetting van de werkwijze,
hoe om te gaan met tekeningen
Extra info
Lezing kan op locatie of
in mijn eigen centrum
Indien gewenst kunnen er aanvullend
trajecten gestart worden
Aanvraag lezing kindertekeningen
Submit your review | |